Met een frisse blik | September 2020

een afbeelding van een ronde blauwe cirkel met daarin een lampenbolletje met stralen er omheen. IN het bolletjes staat een oog

Een écht toegankelijk museum is nog niet zo vanzelfsprekend als je misschien zou denken. Want kan iedereen wel ten volste genieten van al het moois dat het museum te bieden heeft? Of is er ruimte voor verbetering maar weet je niet hoe je moet beginnen?

Met deze inleiding zijn we deze zomer gestart met de campagne ‘Met een frisse blik’. Een campagne gericht op alle 1.100 musea en erfgoed in Nederland! Onderstaand vind je alle informatie uit de reeks die zij ontvingen in september. Blik hier terug op augustus.

Wij zijn jouw kennispartner

Nog lang niet alle musea in Nederland zijn zo toegankelijk als zij zouden willen. De exposities, tentoonstellingen en voorstellingen zijn van meet af aan een heuse belevenis voor de bezoeker. Maar hoe zit dat met de mensen die te kampen hebben met een visuele en/of auditieve beperking? Kunnen zij jouw museum ook écht beleven?

Stichting Oren en Ogen Tekort zet zich graag in als kennispartner voor musea in Nederland. Daarom hebben wij de campagne ‘Met een frisse blik!’ in het leven geroepen. Met deze campagne willen we musea aan het denken zetten over de toegankelijke beleving in het museum.

Online toegankelijkheid

Ook online is er nog een hoop te winnen voor Nederlandse musea. Want om ook online echt toegankelijk te zijn moeten websites en apps zo ontworpen en gebouwd zijn dat iedereen ze kan gebruiken. Dit zodat echt iedere gebruiker het volledige potentieel van het web kan gebruiken. Dus ook mensen met een beperking…

Ga jij de uitdaging aan?

We willen je graag aan het denken zetten, inspireren en volop praktische tips geven om het museum toegankelijk te maken voor iedereen. Daarom dagen we je dit keer onder andere uit voor een bijzondere challenge.

Even snel online iets bestellen. Makkelijk toch? Kun jij binnen 60 seconden een bestelling plaatsen?

Je ontdekt in deze challenge dat het een uitdaging kan zijn om een online bestelling te plaatsen wanneer je slechtziend bent. Ervaar het zelf en probeer binnen 60 tellen het juiste product in je winkelwagen te krijgen. Dan maak je ook nog eens kans om dit te winnen. Doe mee!

Volop tips en inspiratie!

De eerste maand zit er al op, we hebben jullie kennis laten maken met de doelgroep. Blik hier nog even terug.

José en Gracia deelden met hun verhaal in de video van vorige maand al een hoop tips om de toegankelijkheid in het museum verbeteren. Als je bent aangemeld voor onze nieuwsbrief heb je daarnaast aanvullende informatie ontvangen over de verschillende vormen van slechtziendheid en slechthorendheid en welke gevolgen dat heeft bij een bezoek. Met de casussen uit de tweede nieuwsbrief hopen we dat jullie nog enthousiaster zijn om aan de slag te gaan!

Hoe toegankelijk is jouw museum online?

Deze maand staat daarom in het teken van online toegankelijkheid. De plek waar een groot deel van een de museumbezoeken begint. Zoals Gracia en José al aan gaven wordt hier vooral gezocht naar de bereikbaarheid van het museum. Daarnaast is het erg fijn als er een centrale plek is waar alles te vinden is over toegankelijkheid. Hoe toegankelijk ben je en wat zijn er voor extra hulpmiddelen om het bezoek te verbeteren? En hoe makkelijk kan je die informatie dan vinden op jullie website…

“Wanneer ik stekeblind mijn weg kan vinden op de website van een museum en het beeldmateriaal is voorzien van een beeldbeschrijving, kan thuis op de bank de voorpret beginnen. Ik kijk uit naar het bezoek aan het museum waarbij ik niets hoef te missen en ik volledig kan genieten.” – Marjolein Van den Broek, 2020.

Breng je toegankelijkheid in kaart

Voor mensen met een beperking is het prettig als zij eenvoudig kunnen achterhalen of er obstakels in het museum aanwezig zijn waar zij rekening mee kunnen houden. Maar ook willen zij graag weten of er hulpmiddelen worden geboden om het museumbezoek te veraangenamen.

Veel musea plaatsen dit onder een menu ‘Toegankelijkheid‘. Als we dat zouden kunnen standaardiseren, zou het de zoektocht naar deze soms ver weg gestopte informatie sterk verbeteren!

Musea willen er liever niet mee zwaaien dat zij deels ontoegankelijke gebouwen hebben of niet kunnen voorzien in voorzieningen zoals een lift. Maar juist door deze informatie beschikbaar te maken voorkom je teleurstellingen. Zorg daarom dat de kop toegankelijkheid snel te vinden is op je website en dat het de juiste informatie bevat.

Museum4all

Wil je het de bezoeker nog makkelijker maken? Registreer je toegankelijkheidsinformatie dan op www.Museum4all.eu! Dit kan eenvoudig door het invullen van dit aanmeldformulier.

Sinds 2019 is Museum4all onderdeel geworden van Stichting Oren en Ogen tekort. Deze website vulde een gat voor de doelgroep die vaak moeite had om de toegankelijkheid van een museum te vinden op de website. Nu kunnen zij in 3 muisklikken deze informatie vinden en klikken daarna eenvoudig door naar de website van jouw museum.

23 september is de dag!

Vanaf woensdag 23 september 2020 zijn alle overheidsinstellingen Europees verplicht om digitaal toegankelijk te zijn. Iedere website moet dan voldoen aan de WCAG-regelgeving. Maar natuurlijk zou die online toegankelijkheid gewoon overal goed moeten zijn. Ook op jouw website dus!

Deze WCAG-regels zijn opgebouwd rond vier principes

Waarneembaar (perceivable): alle informatie en alle componenten van de gebruikersinterface moeten waarneembaar zijn door de gebruiker. Zoals bijvoorbeeld:

Audiodescriptie bij opgenomen video
Bij een video is soms audiodescriptie (beschrijvende extra hoorbare informatie) nodig voor mensen met een visuele beperking. In video’s wordt dan bijvoorbeeld iets in beeld gebracht dat belangrijke informatie overbrengt maar niet te horen is: denk aan bijvoorbeeld een tekstbalkje met de naam of functie van een geïnterviewde.

Bedienbaar (operable): alle componenten van de gebruikersinterface en de navigatie moeten bedienbaar zijn door de gebruiker.

Tekst van een link (linkdoel)
Met hulpapparatuur kunnen gebruikers een overzicht van links op een pagina opvragen. Het is belangrijk dat elke link ‘zelfverklarend’ en uniek is zodat duidelijk is wat het doel van de link is. Een veelgemaakte fout zijn de diverse ‘lees meer’-links op een pagina.

Begrijpelijk (understandable): alle informatie en het gebruik van de interface moet begrijpelijk zijn voor de gebruiker.

Labels of instructies
Het is voor de gebruiker belangrijk om instructie te krijgen als men iets moet invoeren en dat invoervelden duidelijk benoemd zijn. Denk aan ‘vul hier uw achternaam in’ of ‘klik op de verstuur button als u het formulier heeft ingevuld’.

Robuust (robust): content moet voldoende robuust zijn om betrouwbaar geïnterpreteerd te kunnen worden door uiteenlopende soorten technologieën zoals schermlezers en andere hulpmiddelen.

Statusmeldingen
Soms worden statusmeldingen automatisch in een systeem doorgeven. Het is belangrijk dat deze statusmeldingen ook voor gebruikers met hulpapparatuur beschikbaar zijn. Dus op een manier dat deze status door de hulpapparatuur kan worden uitgelezen.

> Hier kun je alle online richtlijnen raadplegen.

Het is makkelijker dan het lijkt

Deze maand delen wij slimme tips die je direct kunt doorvoeren in onze niewsbrieven. Want het lijkt misschien heel ingewikkeld allemaal, maar dat valt echt wel mee! Daarom helpen wij je graag. Daarnaast zijn er organisaties die je hier heel goed bij kunnen helpen. Ook zij zullen de revue passeren. We lichten er graag alvast eentje voor je uit!

Scribit.pro

Scribit.pro richt zich in dit spectrum op het toegankelijk maken van online videocontent. Met deze software wordt het mogelijk om op een eenvoudige laagdrempelige manier alle ondersteunende files te produceren die nodig zijn om aan wet- en regelgeving te voldoen. Denk aan ondertiteling voor mensen die doof en slechthorend zijn en audiodescriptie voor mensen die blind of slechtziend zijn.

Klik hieronder verder en bekijk de voorbeeldvideo. Zo ervaar je direct wat de aanvulling van audiodescriptie en ondertiteling toevoegt aan de beleving van een video voor mensen die doof, slechthorend, blind of slechtziend zijn!

Vergeet niet om de CC en AD knop aan te zetten voordat je gaat kijken. Sluit je ogen en beleef het verhaal van Maaike.

https://scribit.pro/waarom-scribit-pro/

Aanmelden is gratis

Je kunt jouw museum nog steeds aanmelden voor ‘Met een frisse blik!’. Je ontvangt tot het einde van het jaar iedere twee weken een e-mail waarin we onder andere thema’s zoals online toegankelijkheid, de juiste taal spreken, fysieke toegankelijkheid en kwaliteit uitlichten. Alles om musea in Nederland zo toegankelijk mogelijk te maken!










    captcha

    > Terug naar de homepage.