Met een frisse blik | Augustus 2020

een afbeelding van een ronde blauwe cirkel met daarin een lampenbolletje met stralen er omheen. IN het bolletjes staat een oog

Een écht toegankelijk museum is nog niet zo vanzelfsprekend als je misschien zou denken. Want kan iedereen wel ten volste genieten van al het moois dat het museum te bieden heeft? Of is er ruimte voor verbetering maar weet je niet hoe je moet beginnen?

Met deze inleiding zijn we deze zomer gestart met de campagne ‘Met een frisse blik’. Een campagne gericht op alle 1.100 musea en erfgoed in Nederland! Onderstaand vind je het eerste bericht uit de reeks die zij ontvingen in augustus.

Wij zijn jouw kennispartner

Nog lang niet alle musea in Nederland zijn zo toegankelijk als zij zouden willen. De exposities, tentoonstellingen en voorstellingen zijn van meet af aan een heuse belevenis voor de bezoeker. Maar hoe zit dat met de mensen die te kampen hebben met een visuele en/of auditieve beperking? Kunnen zij jouw museum ook écht beleven?

Stichting Oren en Ogen Tekort zet zich graag in als kennispartner voor musea in Nederland. Daarom hebben wij de campagne ‘Met een frisse blik!’ in het leven geroepen. Met deze campagne willen we musea aan het denken zetten over de toegankelijke beleving in het museum.

Wij helpen je met alle plezier om onze doelgroep te kunnen verwelkomen in het museum. Daarom gaan we je een half jaar lang op weg helpen met inspirerende verhalen, tips en een kennismaking met de doelgroep.  We willen je stof tot nadenken geven om het musea en haar collecties zo toegankelijk mogelijk te maken.

Kunst en cultuur interactief maken brengt vele voordelen met zich mee. Zo spreek je niet alleen de visueel en auditief beperkte doelgroep aan, maar geef je extra perspectief aan alle bezoekers. Want hoe leuk is het om een schilderij aan te mogen raken? Of om op je gemak de verhalen achter een kunstwerk te kunnen ontdekken? Het nieuwe beleven, zoals wij het graag noemen, is een ontdekking voor iedereen!

Wat kun je van ons verwachten?

  • Tweewekelijkse mail updates met direct toepasbare tips.
  • Maandelijks mailing in de brievenbus die je aan het denken zet.
  • Inspiratievideo’s met een blik op en vanuit de branche.
  • Vragen van en kennismaking met de doelgroep.
  • Vergroten van de algehele beleving in het museum.
  • Persoonlijk advies indien gewenst.

Laat je inspireren!

In dit interview praten we met Gracia Tham en José de Jong. Beide dames hebben het Syndroom van Usher. Dit betekent dat zij slechthorend en slechtziend zijn. Een museum bezoeken kan voor hen dan ook een behoorlijke uitdaging zijn, ook al zijn ze er gek op. We vragen hen het hemd van het lijf om jou te inspireren!

Want hoe is het bezoeken van een museum nu echt als je slechthorend en/of slechtziend bent? En wat kan een museum volgens de doelgroep doen om voor iedereen toegankelijk en een echte belevenis te zijn?

Ga er maar even lekker voor zitten, want met deze tips & tricks kun je direct aan de slag!

> Terug naar de homepage.